Tajhizatpezeshki201
Tajhizatpezeshki201

موارد احتياط مصرف لانتوس


اگر به داروي انسولين گلارژين حساسيت داريد يا هر حساسيت ديگري داريد قبل از مصرف اين دارو با پزشك يا داروساز مشورت كنيد. داروي لانتوس ممكن است شامل تركيبات غير فعالي باشد كه موجب بروز حساسيت يا مشكلات ديگر بشود. سرنگ آواهمچنين اگر دچار قند خون پايين (هيپوگليسمي) هستيد از اين دارو استفاده نكنيد. قبل از استفاده از داروي لانتوس سوابق پزشكي خود و خانواده‌تان را به اطلاع پزشك برسانيد؛ سوابق پزشكي خود و خانواده‌تان را به اطلاع پزشك برسانيد؛ د مخصوصا بيماري‌هاي كليوي و بيماري‌هاي كبدي.
ممكن است حين مصرف اين دارو دچار تاري ديد، سرگيجه و خواب‌آلودگي ناشي از قند خون پايين يا بالا شويد. موقع مصرف لذا از رانندگي و فعاليت‌هايي كه نياز به هوشياري دارند، تا زماني كه در هوشياري كامل به سر ببريد اجتناب كنيد. هنگام مصرف لانتوس از خوردن الكل پرهيز كنيد زيرا خطر قند خون پايين را افزايش مي‌دهد.

مشكلات بدني (مانند تب، عفونت، آسيب‌ديدگي و جراحي) باعث مي‌شود كنترل قند خون دشوارتر شود. در صورت بروز اين عوارض با پزشك خود مشورت كنيد زيرا ممكن است لازم باشد در برنامه درماني تغييراتي به وجود آيد يا آزمايش‌هاي قند خون لازم باشد. همچنين قبل از هر گونه جراحي تمامي داروهاي مصرفي را به اطلاع پزشك برسانيد.

قبل و بعد از ورزش كردن قند خون خود را بررسي كنيد زيرا ممكن است قبل از انجام فعاليت‌هاي ورزشي نياز به خوردن ميان‌وعده داشته باشيد. اگر به مكان‌هايي با منطقه زماني متفاوتي مسافرت مي‌كنيد در مورد نحوه تنظيم مصرف انسولين با زمان محلي با پزشك مشورت نماييد و انسولين اضافي به همراه خود داشته باشيد.

سالمندان و كودكان ممكن است در مقابل عوارض جانبي مانند قند خون پايين حساسيت بيشتر از خود نشان دهند.

اگر هنگام مصرف اين دارو باردار شديد با پزشك تماس بگيريد. بارداري ممكن است باعث بدتر شدن شرايط ديابت شود. براي كنترل قند خون خود هنگام بارداري با پزشك خود مشورت كنيد و برنامه‌ريزي مناسبي داشته باشيد. ممكن است پزشك داروي شما را با برنامه رژيم غذايي و ديگر داروهاي ديابت كه شامل انسولين هستند در زمان بارداري عوض كند. از دستورات پزشك به دقت پيروي كنيد.

اين دارو از طريق شير مادر به نوزاد انتقال پيدا مي‌كند اما تاثيري بر پرستاري از نوزاد ندارد. قبل از شيردهي به نوزاد با پزشك در اين زمينه مشورت كنيد. ممكن است پزشك تشخيص دهيد انسولين شما در زمان شيردهي عوض شود.



تداخلات دارويي لانتوس با داروهاي ديگر



تداخلات دارويي ممكن است عملكرد و تاثير داروي لانتوس را تغيير دهد يا باعث افزايش ريسك بروز عوارض جانبي آن شود. اين مقاله شامل تمامي تداخلات دارويي ممكن، نيست لذا ليست تمامي داروهاي مصرفي‌تان از جمله داروهاي تجويزي، داروهاي بدون نسخه و داروهاي گياهي را با پزشك يا داروساز در ميان بگذاريد و بدون صلاحديد پزشك شروع به مصرف، قطع يا تغيير دوز داروي لانتوس نفرماييد.

داروهاي مسدود كننده بتا مانند متوپرولول، پروپرانول، قطره‌هاي چشمي درمان آب سياه مانند تيمولول ممكن است باعث آرام شدن تپش قلب شوند كه به نشانه افت قند خون شباهت دارد. با اين وجود اين داروها بر روي ديگر نشانه‌هاي افت قند خون مانند سرگيجه، ضعف و يا تعرق اثري ندارند.

بسياري از داروها بر روي قند خون تاثير مي‌گذارند و باعث مي‌شوند كنترل كردن آن سخت‌تر شود. قبل از شروع يا قطع مصرف دارو و همچنين تغيير دارو با پزشك خود در مورد تاثيرات داروهاي جديد بر روي قند خون مشورت كنيد. قند خون خود را به صورت منظم طبق دستور پزشك بررسي كنيد و نتايج آن را در اختيار پزشك بگذاريد. اگر نشانه‌هاي قند خون بالا يا پايين كه در بخش عوارض جانبي آمده است را مشاهده كرديد با پزشك تماس بگيريد زيرا ممكن است تغييراتي در داروهاي درمان ديابت، برنامه ورزشي و رژيم غذايي شما لازم باشد.


علائم اوردوز لانتوس


اگر با مصرف داروي لانتوس دچار عوارض جدي اي نظير مشكل تنفسي يا بيهوشي شديد با اورژانس تماس بگيريد. نشانه‌هاي اوردوز شامل نشانه‌هاي قند خون پايين مانند تعرق، لرزش، از دست دادن هوشياري و تپش قلب سريع مي‌شود.

توصيه مي‌شود در برنامه آموزش ديابت شركت كنيد و در مورد مديريت ديابت با داروها، رژيم غذايي، ورزش و آزمايش‌هاي رايج ديابت آموزش ببينيد.

در مورد علائم قند پايين اطلاعات كسب كنيد و نحوه درمان قند خون پايين را ياد بگيريد. به صورت منظم قند خون را بررسي كنيد و نتايج آن را با پزشك در ميان بگذاريد. همچنين آزمايش‌هاي پزشكي مانند آزمايش عملكرد كليه، عملكرد كبد، هموگلوبين A1C،  سرنگ مينا  شمارش سلول‌هاي خون و قند خون قبل از شروع به مصرف و در زمان مصرف لانتوس به صورت دوره‌اي براي بررسي پيشرفت و عوارض جانبي دارو بايد انجام شود.
پيروي كامل از برنامه درمان ديابت و تزريق انسولين در درمان شما اهميت زيادي دارد. لذا در صورت فراموش كردن تزريق دوز مصرفي انسولين از پزشك خود سوال بپرسيد.

براي نگهداري صحيح داروي لانتوس، آن را در دماي يخچال (۲ تا ۸ درجه سانتي‌گراد) نگه‌داري كنيد و از يخ زدن دارو جلوگيري كنيد و از مصرف انسوليني كه يخ زده خودداري كنيد. اگر از سرنگ استفاده مي‌كنيد، سرنگ را در يخچال يا دماي اتاق كمتر از ۳۰ درجه سانتي‌گراد و به دور از نور مستقيم آفتاب نگه‌داري كنيد. دارو را براي حفاظت از نور خورشيد در جعبه نگهداري كنيد. قلم انسولين مورد استفاده خود را دوباره در يخچال نگذاريد. تمامي داروها را پس از ۲۸ روز دور بريزيد حتي اگر انسولين شما به اتمام نرسيده بود.


آيا در زمان بارداري تزريق انسولين در شكم مجاز است؟



تزريق انسولين در زمان بارداري در شكم بلامانع است؛ در اين دوران مي‌‌توانيد از سرسوزن 4 ميلي‌‌متري براي تزريق در شكم خود استفاده كنيد. در سه‌‌ماهه‌‌ دوم و سوم بارداري خود، از كناره‌‌هاي شكم و چين پوستي براي تزريق استفاده كنيد.


سوزن سرد


تزريق انسولين سرد دردناك است؛ پس از خارج كردن انسولين از يخچال، اندكي صبر كنيد تا به دماي اتاق برسد و بعد تزريق را انجام دهيد.

چرا انسولين به طور خوراكي مصف نمي شود؟
چون انسولين در دستگاه گوارش ازبين مي رود به
همين دليل از طريق خوراكي مصرف نمي شود.
روي برچسب انسولين را دقت كنيد.
آمپول رگوالر R
آمپول ان پي اچ N
آمپول لنت L
آمپول اولترالنت U
ليسپرو H

 


سرنگ‌ها را چگونه دور بريزيم:


آن‌ها را در محلي كه دور از دسترس بچه‌ها باشد و در ظرفي مخصوص از جنس پلاستيك سخت يا فلزي كه سوراخ نشده و داراي در پوشي باشد كه محكم بسته شود، قرار دهيد.



موارد احتياط گروه خاص



- در دوران بارداري استفاده از سرسوزن‌هاي كوتاه (4 و 5 ميلي متري) سبب كاهش تزريق درون عضلاني مي‌شود. از تزريق انسولين در اطراف ناف و يا مناطقي از شكم كه كشيده شده بايد خودداري كرد.

- استفاده ازقلم براي افراد سالمند ارجح است، آموزش افراد خانواده و يا دوستان فرد سالمند بسيار توصيه شده است.

- در درمان كودكان ديابتي اگر از قلم انسولين استفاده مي‌شود، بايد طول سرسوزن (4 و 6 ميليمتر) باشد. كودك بايد انسولين را در جايي تزريق كند كه بيشترين چربي را دارد؛ اگرلاغراست پوست را كمي بالا بياورد و زاويه تزريق را هم در نظر بگيرد كه تزريق داخل عضلا ني رخ ندهد.-پزشكان و پرستاران بايد اطلا عات كافي در مورد چرخش محل تزريق در اختيار فرد ديابتي و والدينش قرار دهند.

- والدين بايد بدانند كه نبايد فقط درمحل هاي مورد علاقه كودك تزريق كنند و از همه محلهاي تزريق استفاده كنند. بسياري از كودكان و نوجوانان از چرخش محل تزريق تبعيت نمي‌كنند و ليپوديستروفي در آن‌ها بسيار شايع است. در مورد كودكاني كه خود تزريق مي‌كنند در مورد چرخش محل تزريق حتماً بايد نظارت شوند.

- بسياري ازكودكان ونوجوانان ديابتي از سوزن مي‌ترسند. در اين زمينه نحوه عملكرد والدين براي پذيرش تزريق دركودكان بسيار مهم است. در هنگام تشخيص ديابت پزشكان بايد به والدين اين آگاهي را بدهند كه استرس و عملكرد منفي آن‌ها مي‌تواند روي همكاري فرزندشان اثر بگذارد.

- بايد به والدين اين امكان داده شود كه تزريق با سرنگ خالي يا سرسوزن متصل به قلم خالي را امتحان كنند.

- والدين مي‌توانند از روش حواس پرتي براي تزريق انسولين استفاده كنند، مانند تزريق در هنگام تماشاي برنامه مورد علاقه يا مي‌توان از بازي درماني سود برد مثلاً تزريق به اسباب بازي مورد علاقه كودك. تايمسولين

تايمسولين يك درپوش باهوش است كه روي همه قلم‌هاي انسولين نصب مي‌شود و از فراموش كردن تزريق يا تزريق دوزهاي اضا فه تر انسولين جلوگيري مي‌كند و به رفع نگراني‌هاي روزانه افراد ديابتي كمك كرده و دقيقاً نشان مي‌دهد كه از آخرين تزريق انسولين چه مدت گذشته است. تايمسولين مجهز به دستگاه زمان سنج بوده و نياز به هيچ دگمه يا برنامه ريزي ندارد و استفاده از آن براي تمامي گروه‌هاي سني آسان است



شرايط نگهداري انسولين در سفر و گرما


- انسولين هورموني است كه به طور طبيعي از سلول‌هاي پانكراس ترشح مي‌شود. اين هورمون به صورت تزريقي در افراد مبتلايان به ديابت تجويز مي‌گردد.

- بيماران مبتلا به ديابت نوع يك كه بدنشان به ميزان كافي انسولين ترشح نمي‌كند بايستي اين هورمون را به صورت تزريقي جايگزين هورمون مترشحه از پانكراس نمايند.

- مبتلايان به ديابت نوع دو كه با داروي خوراكي و نيز تغيير شيوهٔ زندگي، قند خونشان كنترل نمي‌شود نيز بايد از انسولين تزريقي استفاده نمايند.

- عوامل متعددي مي‌توانند بر اثر بخشي انسولين تأثير بگذارند. بنابراين نگهداري و حفظ انسولين از اهميت بالايي برخوردار است و رعايت نكات زير مي‌تواند حائز اهميت باشد:

- هميشه انسولين را مطابق با دستورالعمل‌هاي شركت توليد كننده مورد استفاده قرار دهيد.- هميشه يك ويال انسولين اضافي را در يخچال نگهداري كنيد تا در زمان‌هاي ضروري بتوان از آن استفاده كرد.

- هيچ زماني از انسولين شفافي (انسولين رگولار) كه كدر شده باشد يا تكه‌هاي كوچك و كلوخه و يا رسوب در ويال ديده شده و با تكان دادن ملايم حل نشود، استفاده نكنيد.

- براي جلوگيري از آسيب‌هاي محيطي و ضربه بهتر است انسولين در يك جاي ايمن نگهداري شود.

- انسولين نبايد در معرض درجه حرارت‌هاي بالا، تماس مستقيم با نور آفتاب و يا يخ زدن قرار گيرد زيرا اثر بخشي خود را از دست مي‌دهد.

- اگر انسولين در معرض نور خورشيد قرار گرفته باشد، گاه تغيير رنگ قهوه اي نشان مي‌دهد كه در اين موارد نبايد از آن استفاده كنند.

- از قرار دادن انسولين در برابر حرارت زياد مانند پشت شيشه عقب اتومبيل يا كنار پنجره آفتاب گير خودداري شود.

-انسولين در اثر يخ زدن صدمه مي‌بيند، به همين علت نبايد انسولين در قسمت جايخي يخچال قرار داده شود.

- در صورت فاسد شدن انسولين، نوع شفاف آن (كريستال) كدر مي‌شود و نوع شيري رنگ (ان پي اچ) نيز يكنواختي خود را از دست مي‌دهد و به صورت دانه دانه به ديواره شيشه مي‌چسبد.

- اگر شما به مناطق گرم سفر مي‌كنيد به خاطر داشته باشيد كه انسولين در آب و هواي گرم سريع تر جذب مي‌شود بنابراين كنترل منظم آن از اهميت بالايي برخوردار است و اگر به مناطق سرد سفر مي‌كنيد بدانيد كه در اثر سرما فعاليت انسولين كاهش پيدا مي‌كند.

- تا زماني كه قند خون را كنترل نكرده و اطلاعات لازم را در مورد تطبيق با انسولين مصرفي نداريد، مقدار انسولين خود را افزايش ندهيد، زيرا كه قند مقداري بالاتر از حد طبيعي براي چند روز از بروز موارد خطرناك هيپوگليسمي بهتر است.

- طي مسافرت بهتر است انسولين را در كيف دستي خود حمل كنند نه در چمداني كه به قسمت بار مي‌سپارد. اين نكته به ويژه در مسافرت با هواپيما اهميت دارد؛ زيرا كه در ارتفاع بالا ممكن است انسولين در قسمت بار هواپيما يخ بزند.

- ويال هاي انسولين و كارتريج‌هاي قلم باز نشده بايد در يخچال و دماي ۲ تا ۸ درجه نگهداري شوند.- نيازي نيست كه ويال ها و قلم‌هاي انسولين پس از باز شدن، در يخچال نگهداري شوند، بلكه دماي اتاق دماي مناسبي براي نگهداري آن‌هاست.  منبع

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۸ مهر ۱۴۰۱ ] [ ۱۱:۰۹:۲۳ ] [ Tajhizatpezeshki201 ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی